Oude Testament

Nieuwe Testament

Kerkelijk jaar

Onderwerpen

Categorie

Bron

Protestantse predikant Eric Bouter en zijn voorliefde voor de ene wereldwijde Kerk

‘Kijk toch eens wat er in “Rome” gebeurt!’

Ds. Eric Bouter kroop in de afgelopen jaren door het oeuvre van twee grote theologen, Oepke Noordmans (1871-1956) en John Henry Newman (1801-1890) de grote Engelse theoloog die halverwege zijn leven de overstap maakte naar het katholicisme. De vrucht van deze intensieve studiejaren is een eminent proefschrift, even rijk aan taal als aan inspirerende gedachten: ‘Geloven op gezag’ (uitg. Boekencentrum). De promotie vond plaats net voor de zomervakantie; de meeste theologische recensies laten nog op zich wachten. We spraken Bouter op de plek waar het boek is geschreven, de studeerkamer achter de pastorie van Overberg (bij Amerongen) en ontmoetten een protestants theoloog met een grote voorliefde voor de Rooms-katholieke kerk. ‘Wat valt op in deze tijd? Mij valt de kracht van Rome op.’

Het fototoestel kan wel in de tas blijven. ‘Kun je er geen foto bij plaatsen van een mooie oude kerk?’ vraagt hij. Want dat is zijn thema: de kerk.
Voor we daar aan toe komen, snijden we eerst wat aan over de preek. Het proefschrift gaat daar niet expliciet over, maar geeft wel aanleiding om die vraag stellen: Wat is het gezag van de preek? Het is opvallend hoezeer Noordmans is gespitst op de geschiedenis. Hij zegt zelfs ergens: ’God spreekt tot ons door wereldgebeurtenissen.’ En: ‘Om te kunnen preken moet je Gods stem, die in de geschiedenis spreekt, kunnen verstaan”. Dat is nogal wat.

De prediking heeft een zeer centrale plaats in de theologie van Noordmans. ‘In de prediking ligt de wereldhistorische betekenis van de westerse kerk. Het hart van de kerkgeschiedenis, van Paulus tot Martin Niemöller en Kaj Munk, is de geschiedenis van de prediking.’ De preek als seismograaf van Gods handelen in de tijd...

Bouter: ‘Daarbij moet je de ‘oordelen Gods’ niet uitsluitend interpreteren als de grote actuele wereldgebeurtenissen als 9/11, maar eerder in de zin van Karl Barth, dat Gods oordeel ons zegt dat wij zondaar zijn, en dat eveneens Gods oordeel in Christus ons als gerechtvaardigd stempelt. Dat oordeel gaat voorop. Bepalend is hoe God jou ziet; dat is de essentie van de ‘oordelen Gods’.

Maar de verkondiging van dat oordeel klinkt altijd tegen een achtergrond van de wereldgeschiedenis. Noordmans zegt ergens dat ‘de donder van de wereldgebeurtenissen de prediking bevestigt’. In dat verband moeten we ook zijn opmerking verstaan dat God zich in de historie openbaart; eerst in Israël, later in Christus. Petrus en Paulus verstonden dat, want in tegenstelling tot het jodendom onderkenden zij dat op Golgotha het oordeel Gods zich had voltrokken.

De ‘oordelen Gods’ moet je dus niet uitsluitend verstaan als het duiden van de actualiteit, want dat kan gemakkelijk leiden tot kortsluiting. Bij de inval van Amerika in Irak, in 1991, hebben we gezien hoe dat kan ontsporen. Allerlei apocalyptische taferelen werden zo rechtstreeks uit Openbaringen naar het heden overgezet. Dat heeft nergens toe geleid.’

Maar de geschiedenis is toch niet ...



Log in of registreer gratis om verder te lezen.

Om verder te gaan heb je een account nodig.
Met een account heb je direct een maand gratis toegang, zonder verplichtingen.

Ik wil een account aanmaken

Met een account heb je direct een maand gratis toegang tot honderden preekschetsen, artikelen en nog veel meer.

Account aanmaken

Ik heb al een account

Heb je al een abonnement?
Log dan hieronder in.

Inloggen