Oude Testament

Nieuwe Testament

Kerkelijk jaar

Onderwerpen

Categorie

Bron

Preekschets Hebreeën 3:1

Hebreeën 3:1

‘U allen, heilige broeders en zusters, die deel hebt aan de hemelse roeping, richt uw aandacht op Jezus, de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden’

Schriftlezing: Hebreeën 3:1-6

Het eigene van de zondag

Het gemeentewerk gaat altijd door, maar op (of in de nabijheid van) deze zondag vindt in veel gemeenten de start van het ‘winterwerk’ plaats. Het is de opmaat van allerlei activiteiten in en vanuit de gemeente. Het is dan passend ons door de tekst te laten bepalen bij gemeente zijn, roeping, belijdenis, geloof en doop(herinnering).

Uitleg

Het Schriftgedeelte (3:1-6) vormt de verbinding tussen de christologische uiteenzettingen van hoofdstuk 1 en 2 en de uitgebreide vermanende gedeelten van 3:7-4:13. Net als elders in het betoog dienen steekwoorden om met het voorgaande en het volgende te verbinden. ‘hogepriester’ wijst terug naar het slot van hoofdstuk 2 en ‘Mozes’ naar wat straks over de onder diens leiding reizende woestijngeneratie zal worden behandeld. Met ‘daarom’ (vs. 1; in NBV weggelaten, wel in NBG vertaling) neemt de auteur het voorafgaande als fundament voor het vervolg van zijn homilie. Hij vat dat bondig samen met behulp van woorden die aan de belijdenis van de gemeente zijn ontleend: Jezus is de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden (3:1). De betrouwbaarheid van Jezus wordt vervolgens in een uitleggende midrasj over Numeri 12:7 waarin Jezus en Mozes met elkaar worden vergeleken, getekend. Het woord ‘trouw’, ‘betrouwbaar’ (pistos) is hier een kernwoord. Mozes was een getrouw dienaar in het huis van God, dat is: zijn volk, Christus is echter trouw als Zoon over dat huis.

Het hele gedeelte is in de vorm van het chiasme gegoten en toont de retorische kunde van de schrijver:- A: de identiteit van de gemeente: heilige broeders ...

Log in of registreer gratis om verder te lezen.

Om verder te gaan heb je een account nodig.
Met een account heb je direct een maand gratis toegang, zonder verplichtingen.

Ik wil een account aanmaken

Met een account heb je direct een maand gratis toegang tot honderden preekschetsen, artikelen en nog veel meer.

Account aanmaken

Ik heb al een account

Heb je al een abonnement?
Log dan hieronder in.

Inloggen